Önskelista inför 2026!

Såhär i slutet på året är det väl dags att summera det och dessutom skriva ner vad man önskar sig inför det kommande året.Vi gör det med en lista, denna snodd av Sandra Beijer (en evig favorit): Gjorde du något 2025 som du aldrig gjort förut? Jag va borta från min familj det längsta jag någonsin varit borta, när jag bodde nästan tre veckor på ett residens i Borgvik. Det var 100% en underbar vistelse. Inte att vara borta från familjen, men att få vara helt ensam så länge va väldigt uppfriskande för min hjärna. Jag va också med på tv för första gången, när jag målade en tegelvägg i Grand Designs!
Vad var din största framgång 2025? Att få stipendiet i Borgvik va såklart väldigt smickrande och stort, kände mig sedd. Jag målade en landshövding i Malmö och fick gå på avteckningen av målningen. Kände mig som en kunglighet!En annan framgång har varit att jag känt mig så pass trygg i mitt jobb att jag har kunnat tacka nej till en massa grejer som jag vet inte kommer gynna mig i slutändan. Säger magkänslan nej, då är det ett nej. Jag får lov att säga nej till jobb som jag vet kommer ge mig mer ångest än lust och det är verkligen en otrolig framgång!
Och på ett personligt plan? Det är nog nu det senaste, när det känns som jag och Emil mötts på ett nytt sätt. Där vi ser varann och verkligen pratar om saker som är viktiga och att båda får säga sitt och vi lyssnar på varann utan att nödvändigtvis alltid ha rätt. Det känns väldigt fint. Vilka platser besökte du? Stockholm, Köpenhamn, Värmland och Paris (!!!) Vi åkte till Paris med våra bästa kompisar i början på November och det var allt och lite till! Lätt en topp 3 resa! Otroligt va det, räknar dagarna tills jag får åka tillbaka!
Bästa dagen på året? När vår familj åkte till Danmark och Legoland! I Danmark hade vi hyrt det absolut finaste boendet i nån form av orangerihus, sen en heldag på Legoland där barnen va så otroligt glada hela dagen, Stig vann storvinsten, det var sol och helt enkelt en perfekt dag!
Vad gjorde du på midsommar? Vi firade i vår stuga utanför Kristinehamn med våra bästa kompisar, som alla andra år. I vår familj är midsommar heligt och det här är alltid en succéhelg! Nåt att längta till varje år, när man känner varann så väl att allting bara flyter på och traditionerna är så invanda att det aldrig blir några konstigheter. Ljuvligt är det!
Vilken var den bästa festen? Dagen i Borgvik började med att jag vaknade i mitt lilla fina gårdshus, målade i min ateljé fram till lunch. Sen gick jag över till Borgviks gård där Niklas och Ellen på Matbruket hade lagat lunch åt mig (ja, det ingick en egen kock i vistelsen, bara en sån sak!) hans mamma kom förbi och vi drack lunchvin ihop och skvallrade om alla vi kunde komma på.På kvällen gick vi allihop och åt på Sliperiet i Borgvik. Vi beställde in allt vi kunde komma på och delade på x antal vinflaskor. Sen hamnade vi på en efterfest där vi spelade våra bästa låtar för varann, skreksjöng, drack rödvin ur champagneglas och just där och då kände jag verkligen att jag var otrolig glad och tacksam över alltihop, som man ofta gör klockan tre på natten när man spelar Piano man på högsta volym!
Bästa köpet? Pingisbordet! Fast det är inget köp egentligen, det har vi fått evighetslåna av min kompis Adam. Men ändå, minst en gång om dagen är vi nere i källaren och spelar pingis. Antingen kör barnen med varann, jag eller Emil spelar mot någon av barnen men allra helst när jag och Emil möts i stenhårda dueller på kvällarna. SÅ KUL!
(detta är dock våra kompisars bord, vi spelar pingis var vi än går med andra ord)
Bästa matupplevelsen? Revbensspjällen jag fick av Niklas var det godaste jag ätit i mitt liv! Annars var Emils kantarellrisotto med brynt smör en riktig höjdare!
2025-stilen? Boxig t-shirt. Har använt OTROLIGT mycket detta år och kommer gladeligen fortsätta nästa år!
Gjorde någonting dig riktigt glad? Paris!
Och ledsen? Kan inte komma på något som gjorde mig ledsen, det har överlag varit ett väldigt bra år! Skulle vara världsläget då...... Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Gladare! Något oväntat som hände? Ja jag fick raka tänder! Eller fick och fick, jag använde en osynlig tandställning i åtta månader och nu är mina tänder raka! Det va otippat!
Vad önskar du att du gjort mer? Gjort mer roliga saker med mina barn. I år har mycket tid gått åt till att vara själv men 2026 ska jag försöka göra lite mer roliga saker som innefattar alla, inte bara mig. London till sommaren står på schemat! Vad önskar du att du gjort mindre? Oroat mig. Alltså jag ägnar sååååååååååååå oändligt mycket tid åt att oroa mig för saker som aldrig händer. Ni skulle bara veta! Årets låtar? Allt med Gareth, ÄLSKAR! Favoritserie? Just nu streckkollar jag på Emily in Paris bara för kläderna och miljön. Bästa filmen? Vet inte, ser typ aldrig på film. Bästa boken du läste i år? Döda kvinnor förlåter inte. Vad gjorde du på din födelsedag? Jag fick en dag i Karlstad, så jag gick till frisören, sen gick jag på middag på restaurang med mamma och min lilla familj. De gick hem och jag gick vidare själv på ett event med Bukvy, drack bubbel med massa nya bekantskaper och hade det allmänt härligt. Är det något du saknar år 2025 som du vill ha år 2026? Jag saknar det inte precis men vill ha ännu mer äventyr, liksom känna att vi är i rörelse. Det tycker jag mycket om! Fler familjeminnen och roligheter ihop, inte bara innebandyträningar och matlådor.
Nyårslöfte? Hitta den perfekta ateljén som är bara min!
Screenshot
Högsta önskan just nu? Flytta hem.

Anna Hjärta Karlstad

För er som känner mig, eller har följt mig länge, så kommer det inte som någon nyhet att jag längtar hem.
Jag har bott i Värnamo i 17 år nu, nästan lika länge som jag faktiskt bodde i Karlstad innan jag flyttade därifrån (första gången).
Jag har ett liv här, med vänner, släktingar, jobb och familj. Men det finns ingenting som säger att jag inte skulle kunna ha det hemma i Karlstad också.
Människor flyttar på sig, det vore inte första gången någon tar det beslutet.
Jag flyttade till Södertälje efter att jag tog studenten, pluggade inne i Stockholm. Efter det flyttade jag till västkusten och bodde i ett litet torn mitt ute i ingenstans! När jag var klar där flyttade jag tillbaka till Karlstad och bodde i en studentlägenhet och hade så otroligt roligt!
När jag inte längre läste på universitetet fick jag inte ha kvar min lägenhet utan flyttade hem till mina föräldrar, på landet utanför Karlstad.
Att flytta hem till föräldrar som vuxen är ganska svårt, för alla inblandade, så jag tog mitt pick och pack och flyttade till Värnamo.
Tänkte bara stanna några månader men redan första dagen mötte jag min blivande man i hissen och vips, så har 17 år gått!
I början längtade jag inte hem, det har kommit smygande över åren. Men nu, nu är det som att kroppen skriker för jag längtar hem så mycket!
Jag vill bort från Värnamo, detta är inte min plats på jorden och jag känner det så otroligt tydligt.
Vänner är såklart viktigt, jätteviktigt till och med. Men aldrig lika viktigt som att själv få må bra. När jag flyttade till Värnamo kände jag inte en enda person och nu har jag massor med vänner. För det är så livet funkar.
Man hamnar bredvid nån, man säger hej. Man ses någonstans av en slump, säger hej igen. Man skaffar arbetskamrater, träningskompisar, barnens kompisar, osv osv. Det är inte svårt.
Jag har som sagt flyttat många gånger och aldrig någonsin har jag känt mig ensam. För att vill man finns det massor av vänner, man har bara inte träffat dom än.
Jag tänker också att våra vänner vi har nu finns ju kvar. Vi har ju familj här också så vi kommer ju åka och hälsa på i Värnamo flera gånger om året, på samma sätt som vi åker till Karlstad och hälsar på nu. Jag tycker bara det vore fantastiskt att få byta ordning på de två platserna.
Karlstad ligger också strategiskt bra för att även våra nuvarande vänner ska hälsa på. Det ligger perfekt för en övernattning på väg till fjällen och att vi firar midsommar i stugan i Kristinehamn är ju sen gammalt så den traditionen ändras absolut inte av att vi flyttar! Att vi åker på resor och hälsar på varann kommer inte heller ändras. Det gör det inte om man är riktiga vänner.
När Knut gått ur sexan ska han ändå byta skola, så att flytta med honom då vore inte lika dramatiskt som att flytta honom mitt i en termin. Och lillebrors skola hotas av nedläggning, så att flytta honom kanske blir verklighet oavsett.
Jag tänker mycket på att vi har ETT liv, då måste man faktiskt våga hoppa lite och inte bara stå och trampa på ett ställe.
Tänk om en flytt är det bästa som hänt oss?
Om det skulle vara bedrövligt kan man ju alltid flytta tillbaka. Livet är sånt, att man får ändra sig.
Men hellre hoppa och ångra sig än att inte hoppa alls.
Jag vill vara där min mamma är. Jag vill kunna springa på henne på stan utan att det ska behöva vara en stor grej. Bara hej, där är min lilla mamma!
Jag vill gå på AW i stan, kunna välja på olika ställen, kunna hoppa vidare. Välja om jag vill dansa, spela biljard, hänga på en takbar eller bara sitta vid ett bord och prata förtroligt.
Jag drömmer om att vakna på helgen och gå en promenad på andra vägar än de vi sett hundratusen gånger redan. Visa Emil mina stigar, de jag vet om som ingen någonsin frågar om. Uppleva andra saker. Andra utflykter. Andas ny luft.
Jag vill bjuda dit kompisar, visa allt som är en stor del av mig men som de helt har missat. Vill ge mina barn allt det fina som finns utanför 50-skyltarna i Värnamo.
Jag vill ta kvällsdopp i Klarälven, balansera på klippor vid Vänern, åka till stugan över dagen, äta lunch med mamma och hämta mina barn i en ny skola.
Jag vill gå på gallerirundan på Herrhagen, jag vill gå på små konserter och stora operor, jag vill pyssla på museét och låta Stig börja spela pingis.
Vi kommer ha vardags, grus i hallen och tråkiga matlådor i Karlstad också. Jag vet att vardag är vardag var man än är.
Men jag vill byta tråkig vardag mot en annan tråkig vardag, bara jag får gå ut när Löfbergs lila rostar kaffet och promenera längs Klarälven å lunchen.
Jag har redan sett ut en ateljé jag vill ha. Kanske jag kunde fråga om jag fick ta över den? Jag vet vilka områden jag vill bo i och jag vet var mina barn gillar att leka.
Älskade, älskade stad. Som du fattas mig,
Men hur övertalar man någon som inte vill flytta att våga? Jag kan inte tvinga någon men varje dag blir jag tvingad att stanna kvar på en plats jag inte trivs på.
Så hur gör man när man längtar bort?
När man längtar hem?
Hur länge klarar man av att kämpa emot en hemlängtan?
Hur länge kan man vara på en plats man alltid pratar om att lämna?
Min familj är det viktigaste jag har. Men jag vill flytta lika mycket för deras skull.
Jag vet att detta skulle göra oss alla mycket gott.
Om inte annat, så finns ju alltid Värnamo kvar.
Man får ångra sig.
Men man får också prova!

Om Lite Av Varje!

Förra veckan var Krickelin här hos mig. Hon knäppte den här bilden pÃ¥ mig vid min mÃ¥lning (här fÃ¥r man ocksÃ¥ en bra idé om hur stora de är) som jag tyckte blev väldigt fin. Jag matchar ju tavlan! PÃ¥ tal om tavla är det nu bara tvÃ¥ smÃ¥ fjuttiga veckor kvar till min vernissage! Jag ser fram emot det med spänd, livrädd förväntan. Det här är mina skräckscenarion (jag är bäst pÃ¥ att mÃ¥la upp sÃ¥dana sÃ¥ vi börjar med dom) – Ingen kommer – Alla tycker att jag har fÃ¥tt storhetsvansinne med prissättningen – Hängningen blir inte som jag tänkt mig – Kladdiga barnhänder petar pÃ¥ mÃ¥lningarna – Alla frÃ¥gor jag kommer fÃ¥ om hur jag tänkt med motiven. Explanation kills art. Men för att väga upp skräcken (känner hur hjärtat börjar slÃ¥ bara av tanken) sÃ¥ mÃ¥ste vi ju ha lite drömscenarion ocksÃ¥: – Jag säljer en massa mÃ¥lningar – Det kommer MASSOR med folk – Alla har trevligt, spelar pingis och dricker vin, som en enda stor familj – Jag fÃ¥r frÃ¥gan om att ställa ut igen, nÃ¥gon annanstans För att Ã¥tergÃ¥ till mötet med Kristin, sÃ¥ ska vi jobba ihop framöver och det ska bli sÃ¥ himla roligt. Kristin är smart, sjukt kreativ och väldigt öppen. Gillar sÃ¥nt, när man kommer nÃ¥gon in pÃ¥ livet direkt. Jag är ju som bekant sämst pÃ¥ smÃ¥prat men en jäkel pÃ¥ att gräva pÃ¥ djupet. Imorgon ska jag och Vestis Ã¥ka pÃ¥ hennes föreläsning i Jönköping, can´t wait! Jag har varit pÃ¥ ikea ocksÃ¥, och köpt en sÃ¥n här vagn till mina färger. Dessutom hög nog att ha paletten pÃ¥, sÃ¥ jag slipper böja mig. Perfekt! Nu fattas bara den nya ateljén. Är sÃ¥ himla trött pÃ¥ min trÃ¥nga, stökiga som just nu svämmar över av mÃ¥lningar till utställningen. Det här är för övrigt en pÃ¥gÃ¥ende mÃ¥lning som jag gör i olja. Älskar olja pÃ¥ det sättet att skuggningarna blir väldigt fina men det torkar ju ALDRIG! HÃ¥ller pÃ¥ att bli tokig pÃ¥ den här mÃ¥lningen för jag har sÃ¥ mÃ¥nga planer för den men för att kunna göra dom mÃ¥ste den vara torr och nu har den väntat i en mindre evighet, men är lika klibbig ändÃ¥. Jag är inte sÃ¥ bra pÃ¥ att vänta, sÃ¥ i fortsättningen blir mÃ¥lningarna i samma färg som innan, nämligen flashe vinylfärg som torkar direkt. Till sist, har jag äntligen hittat ett tryckeri som kunde leverera tryck precis i den kvalitén jag ville ha. Skam den som ger sig! Fick dessutom hem fyra olika provtryck pÃ¥ olika papper för att välja vilket jag ville ha, sÃ¥ himla bra service! Rekommenderar verkligen Picno.se SÃ¥ snart, snart finns det konsttryck att köpa. Trycken finns i numrerad, signerad upplaga sÃ¥ det är inte samma sak som mina tidigare prints. Dessa är tryckta pÃ¥ helt annat papper och mycket mer exklusiva och kommer ligga pÃ¥ runt 2000 kr styck.

Om En Extra Dag!

Idag skulle jag egentligen åkt till Varberg för ett superroligt möte, men det blev inställt dessvärre. Jag som hade peppat för hav, roliga personer, egentid och Ullared, jaja det går fler tåg så att säga. Men eftersom jag ändå hade gått upp i rimlig tid, duschat och gjort mig i ordning fick jag styra upp dagen på annat sätt. Hade på mig den här strålande färgkombinationen (ansiktet hade mer att önska så det fick klippas bort) mmmmmm cerise och rost! Hade gjort klart den här beställningen, så den åkte jag och lämnade. På gulliga Maja. Igår kväll var jag och fotade alla mina målningar hos bästa Martin så idag kunde jag gå till tryckeriet och beställa tryck av alla bilder. Alltså det är en djungel att beställa konsttryck. Förut när jag gjort prints av bilderna har det inte känts riktigt lika svårt, men nu vill jag ha så bra det bara går och på tjocka fina akvarellpapper. Det ställde till det då ingen av tryckerierna här i stan kunde fixa det, men lite fix och trix tror jag det löste sig, så nästa vecka får jag komma tillbaka och klämma och känna lite och se om jag känner mig nöjd. Det kommer finnas tryck av alla mina målningar till försäljning sen, de kommer ligga på runt 2000 kr styck, vara signerade och numrerade. Efter tryckeriet svängde jag förbi ramverkstaden och lämnade in tre original för inramning. Också så himla svårt att bestämma ram! Jag brukar alltid välja svart, men denna gången tyckte jag vit passpartou och vit ram kändes bäst. Så jäkla peppad på att se resultatet! Dessutom sa ramkillarna att det tyckte bilderna var väldigt fina, då blev jag glad. Så av en dag som imorse kändes totalt misslyckad blev det faktiskt himla bra allting! Nu ska jag fira med kladdkaka och sen gå och träna!