Anna & Mammafitness!

Vid nyĂ¥r skapade jag ett konto pĂ¥ mammafitness, efter att ha hört mycket bra om det.
SĂ¥ nu har jag alltsĂ¥ kört programmet i en mĂ¥nad ungefär, sĂ¥ tänkte att det var dags för en liten utvärdering.

Först lite kort vad det gĂ¥r ut pĂ¥:
– Man fĂ¥r svara pĂ¥ en massa frĂ¥gor, hur ofta man kan träna, om man vill träna hemma eller pĂ¥ gym, hur man mĂ¥r, om man har nĂ¥gra skador osv osv.
– Man fĂ¥r skicka in före-bilder pĂ¥ sig själv, framifrĂ¥n, frĂ¥n sidan och bakifrĂ¥n. De här ser ingen förutom din tränare och din kostrĂ¥dgivare,
– Sen fĂ¥r man ett personligt träningsupplägg och en kostplan. Där stĂ¥r det precis vad man ska äta och hur mycket man ska äta (man äter typ hela tiden) och sĂ¥ fĂ¥r man fylla i att man ätit och gjort de träningsövningar man blivit tilldelad sĂ¥ att säga.
– En gĂ¥ng i veckan fĂ¥r man feedback, man kommenterar varje dag hur det gĂ¥tt med träning och mat.

SĂ¥Ă¥Ă¥, vad tycker jag dĂ¥?
Jag tycker att träningen är SÅ HIMLA ROLIG!
Jag är en sĂ¥dan person som bara velat gĂ¥ pĂ¥ pass innan, absolut inte vara själv i gymmet för dĂ¥ känner jag mig alldeles vilsen och har ingen aning om vad jag ska göra.
Men nu har jag alltsĂ¥ ett träningsschema med saker jag ska göra varje gĂ¥ng jag är där (jag hade tre pass i veckan i början och har nu ökat till fyra) och jag Ă„LSKAR det!
Tycker sĂ¥ mycket om att kunna öka vikterna, känna sig stark och grym!
SĂ¥ den delen är verkligen toppen!

Sen är det matbiten dĂ¥.
Det är väldigt god mat och som sagt, man är aldrig hungrig för man äter hela tiden.
Men det kräver väldigt mycket planering och tid.
I början tyckte jag det var helt okej men börjar tröttna mer och mer.
Tröttnar pĂ¥ att alltid hĂ¥lla kolla och känna att jag har dĂ¥ligt samvete om jag gör nĂ¥got utöver schemat (detta är alltsĂ¥ bara i mitt huvud)
Jag har aldrig i mitt liv varit en person som brytt mig särskilt mycket om vad jag stoppat i mig och känner nu att jag börjar bli snudd pĂ¥ manisk och det är en känsla jag ABSOLUT inte tycker om.

Resultatet dĂ¥?
Jo jag har gĂ¥tt ner fyra kilo och tappat sju centimeter i midjan under den här mĂ¥naden.
Med andra ord en väldigt stor skillnad!
Dessutom känner jag mig stark och mycket piggare.
Dock är jag pĂ¥ bedrövligt humör dĂ¥ jag blir frustrerad av att inte kunna äta vad jag vill.
Jag har därför valt att inte fortsätta med mammafitness.
Jag ser det istället som ett verktyg och jag har lärt mig väldigt mycket under den här mĂ¥naden, speciellt med träningen.
Jag valde att testa mammafitness just för att jag ville ha träningen, inte bara ”gĂ¥ ner i vikt”. Jag vill bli stark!

Jag kommer fortsätta med 5:2 istället, som jag kört pĂ¥ tidigare och som jag vet funkar väldigt bra för min del, dĂ¥ det räcker med att ha koll tvĂ¥ dagar i veckan istället för sju.
Träningen kommer jag ocksĂ¥ hĂ¥lla i pĂ¥ samma sätt som jag gjort den här mĂ¥naden, dĂ¥ jag verkligen tyckt det varit roligt!

Om Ytliga Ting!

Imorgon har jag tid för att färga hĂ¥ret. Ahhh det är min bästa tid pĂ¥ Ă¥ret. Jag Ă„LSKAR att sitta där under skynket, dricka kaffe och läsa skvaller tidningar i flera timmar och sen vips, komma ut som en helt ny person!
Jag har en tumregel när jag gĂ¥r till frisören, att hon alltid mĂ¥ste göra nĂ¥got drastiskt. Jag är ingen ”klipp-topparna-person”.
Den här gĂ¥ngen ska hon dock inte klippa mig alls eftersom jag äääääääntligen börjat fĂ¥ lĂ¥ngt hĂ¥r (mitt ex beskrev mig som en person som alltid är ”mellan tvĂ¥ frisyrer”) sĂ¥ istället ska hon färga det rosa!
Ă…h är sĂ¥ omĂ¥ttligt peppad pĂ¥ detta!
Jag vill inte ha rosa ROSA, utan mer smutsrosa-lila-grĂ¥tt typ.
Lite sĂ¥här:

a69fc96d9d7dfa8e9298a3cc4db3be65 be25827dae83485a31c94789a15b333f

När vi ändĂ¥ pratar om ytlighet ska jag skriva om en sak till, nämligen Tanita-vĂ¥gen vi har pĂ¥ jobbet.
Det är en vĂ¥g som räknar ut fettprocent, hur mĂ¥nga procent av kroppen som är muskler och vatten osv. Sen räknar den ut hur gammal kroppen är (hög fettprocent och lĂ¥g muskelmassa = hög Ă¥lder)
Jag vägde mig pĂ¥ den innan semestern, dĂ¥ var jag 40 Ă¥r (jag är alltsĂ¥ 32 egentligen, dvs alldeles för otränad för min Ă¥lder)
Sen vägde jag mig efter semestern och var dĂ¥ 41, eller om det till och med var 42.
I vilket fall som helst sĂ¥ tänkte jag att nu jäklar mĂ¥ste jag göra nĂ¥tt Ă¥t saken.
Jag var trött jämt, orkade aldrig nĂ¥gonting förutom att ligga hemma i sängen sĂ¥ jag skaffade mig (mycket motvilligt) ett gymkort.

Nu har det gĂ¥tt 1,5 mĂ¥nader sen jag köpte kortet, har försökt fĂ¥ in ungefär tre pass i veckan (mina favoriter är tabata och bodytoning) och idag vägde jag mig pĂ¥ tanitavĂ¥gen igen.
Jag har gĂ¥tt ner tre kilo i fett och gĂ¥tt upp fyra kilo muskler, jag har gĂ¥tt frĂ¥n att vara 42 Ă¥r till att vara 31 Ă¥r och jag är sĂ¥ JĂ„KLA stolt!
Jag har alltsĂ¥ inte bantat eller kört nĂ¥gon form av diet (förutom att käka minst en dubbelnougat i veckan) utan bara tränat sĂ¥ hĂ¥rt jag bara kunnat.

Mitt mĂ¥l är att vara 26 Ă¥r till nyĂ¥r, men om jag fortsätter i den här takten kommer jag vara bara barnet till dess!
Hurra för mig och mina muskler!

 

Annas Träning!

När jag var gravid med Knut gick jag upp 15 kilo. Jag inbillade mig att jag skulle vara tillbaka i min vanliga form pĂ¥ direkten. Det var jag inte. Inte efter en vecka och inte efter ett halvĂ¥r heller.
Jag hade sju envisa kilon som vägrade lossna sĂ¥ den 1 november bestämde jag mig för att nu fĂ¥r det vara nog. Nog med bylsiga tröjor och för smĂ¥ jeans.
SĂ¥ jag köpte ett gymkort. Ett helĂ¥r. Nu jävlar.

Jag ville inte säga till nĂ¥gon att jag tränade. Kände att jag jinxade det om jag la upp bilder pĂ¥ instagram eller skrev om det pĂ¥ bloggen.
SĂ¥ jag och min allierade, nämligen Vestis, vi gick och tränade tre gĂ¥nger i veckan. I smyg.

Vid nyĂ¥r började jag med 5:2 och idag sĂ¥ är sex av mina sju kilon borta, min garderoba kan plockas fram och dammas av igen och det känns sĂ¥ himla bra att vara tillbaka.
Att jag tog tillbaka min kropp, sĂ¥ som jag ville ha den.

Idag gjorde jag en tanitavägning pĂ¥ jobbet (en sĂ¥dan vĂ¥g som mäter fettprocent och muskelmassa).
Jag har gjort en sĂ¥dan vägning förut, när jag var 27 Ă¥r. Dvs för snart fyra Ă¥r sedan.
Vi jämförde resultaten och jag vägde mindre dĂ¥, men hade betydligt högre fettprocent dĂ¥.
Nu hade jag gĂ¥tt upp fem kilo pĂ¥ muskelmassan!
Min dĂ¥varande Ă¥lder enligt min kropp var 35, min nuvarande Ă¥lder var 29!
Jag är alltsĂ¥ i mitt livs bästa form efter att jag fött barn och det känns sĂ¥ himla obeskrivligt bra!

Man fĂ¥r inte skriva om sĂ¥nt här. Man fĂ¥r inte tala om vikt och man fĂ¥r inte önska sig en annan kropp än den man har för dĂ¥ är man ytlig och fĂ¥nig.
Är man däremot stor och gillar det, prisas man av folk för att man hyllar sina former och trivs med sin kropp.
Men att vara smal och ha jobbat hĂ¥rt för det anses fult att prata om för dĂ¥ har man fallit offer för nĂ¥gon slags vikthets.
För mig fĂ¥r folk se ut precis som de vill, de fĂ¥r hylla och visa och jubla bäst de vill.
Det tänker jag ocksĂ¥ göra, för just nu är jag sĂ¥ himla stolt och glad över mina starka muskler och min braiga kropp som levererade en unge och nu dessutom kan producera muskler sĂ¥ jag kan bära runt pĂ¥ ungen ocksĂ¥!

Heja heja kroppen! Och heja heja mig som satte fart pĂ¥ den!

bild

 

Annas Träning!

Efter graviditeten har jag inte känt igen mig själv, inte känt igen min spegelbild och inte känt mig hemma i min egen kropp.
Jag har inte varit vältränad pĂ¥ länge men saknade ändĂ¥ hur jag sĂ¥g ut innan jag fick Knut. Kände att jag faktisk förtjänade min gamla kropp, att känna igen mig själv.
SĂ¥ läste jag boken Heja Heja av Martina Haag, av en ren slump. Jag läser nästan aldrig böcker men vann denna pĂ¥ midsommar och hade med den till stranden en dag.
Jag sträckläste den och redan samma eftermiddag satte jag pĂ¥ mig träningskläderna och gav mig ut.
Martina hade sĂ¥ bra strategi, att springa sĂ¥ lĂ¥ngt hon orkade utan att stanna, oavsett om det var hundra meter eller fem minuter. Hon sprang 12 minuter.
Mitt enda mĂ¥l med min första runda var att slĂ¥ 12 minuter. Jag sprang 16, sen var jag fullkomligt färdig men oerhört stolt!

Att springa har alltid varit min största skräck i livet, har inte ens kunnat springa en kilometer utan att se stjärnor och mĂ¥ illa.
Men nu klarade jag alltsĂ¥ 16 minuter och dagen efter gav jag mig ut igen, med mĂ¥let att springa längre än 16. Jag sprang 22 minuter.
22!! Kändes som jag sprungit Lidingöloppet och bestigit Mount Everest pĂ¥ samma gĂ¥ng!
Med nyfunnet självförtroende gav jag mig ut nästa dag igen med mĂ¥let att inte stanna. SĂ¥ jag sprang. Och sprang. Och sprang.
Ă„nda till klockan pĂ¥ armen visade fyra kilometer. FYRA?!?!!
Jag har aldrig i mitt liv sprungit sĂ¥ lĂ¥ngt! Det gick inte snabbt, snarare orimligt lĂ¥ngsamt men det hör inte hit. Huvudsaken var att jag inte stannade. Inte en enda gĂ¥ng pĂ¥ fyra kilometer stannade jag.
Jag som tidigare inte kunde springa hundra meter ens.

Sen dess har jag fortsatt. Jag har sprungit mina fyra kilometer, ibland tre och en gĂ¥ng till och med fem kilometer.
Jag har sprungit snabbare och har inte längre riktigt lika pinsam snitthastighet som innan och det konstigaste av allt är att jag tycker det är sĂ¥ himla roligt!
Tre gĂ¥nger i veckan ger jag mig ut nu och orkar. Orkar springa och andas och inte se stjärnor och kräkas.
SĂ¥ tack, tack frĂ¥n botten av mitt hjärta Martina för att du skrev boken Heja Heja!
För heja mig, heja heja mig!

träna