
En fantastisk sak har hänt, jag har fått en ny ateljé!
Den blir ledig och min om 1,5 år men redan nu går min hjärna varm för hur jag ska göra där inne!
Till skillnad från min nuvarande ateljé är den här uppdelad i flera rum och inte bara ett enda stort. Min första tanke var att det var en dålig idé men nu när jag börjat skissa på det har jag insett att det faktiskt är väldigt bra!
Här är min skiss över rummen, ateljén är ca 85 kvadrat och såhär tänker jag:


I det stora rummet planerar jag att ha en soffhörna, ljusslingor, mycket knäppa grejer, tavlor, gröna växter och mycket mattor. Det här är det rummet man möts av först (efter entrén) Det ska kännas välkomnande och ombonat.




I en annan del av det rummet tänkte jag ha min packstation. Där finns mitt stora arkivskåp med alla mina konsttryck, alla kartonger, silkespapper, etiketter, snören och tejp.


Mellan det rummet och mitt blivande kontor finns ett litet smalt rum. Där planerar jag att bygga en tavelförvaring, så att alla färdiga eller pågående målningar har en särskild plats (förutom de jag kommer sätta upp på väggarna förstås)
Eftersom ateljén är ganska rå tänkte jag ha ett draperi mellan tavelförvaringen och mitt kontor, för att det ska kännas lite mer ombonat.








Nu kommer vi in i mitt kontor!
Jag sitter trots allt ganska stor del av mina dagar vid skrivbordet och datorn.
Här inne vill jag ha alla mina bokföringsgrejer, alla konstböcker jag samlat på mig genom åren, alla pennor, block och prylar som finns i en ateljé.
Här inne måste det kännas varmt och mysigt så det blir mycket växter, mitt nya arkivskåp, orientalisk matta och väggarna (och taket?) vill jag måla i en varm mörk gul.
Det här rummet ser jag mycket fram emot att göra iordning!




Det viktigaste rummet i hela huset är såklart min ateljé! Där inne kommer det vara vitt och så lite onödigt "pynt" som möjligt. Där ska jag ha mina vagnar med material, mina två stora stafflier och förstås all färg och penslar, fernissa och sånt som behövs.
Det enda jag kommer ställa in här är en stor fåtölj, för det har jag lärt mig av erfarenhet att det behövs i en ateljé. Någonstans att sitta och bara glo.




Ateljén har egentligen inget kök, bara ett tvättställ och en liten avlastningsyta. Men jag behöver inte mer än ett kylskåp, en micro och en kaffebryggare, så jag tror jag kommer lösa det fint.
Kanske kan jag trolla in lite kökskänsla i hallen/entrén med ett halvmånebord, rutig matta och varma, smutsrosa väggar?


Kanske det finaste av alltihop är att ateljén har en liten trädgård utanför!
Så att få ställa dit en liten soffa och några krukor med blommor vid min dörr längtar jag efter.
Tänk va, sen sitter jag där och dricker kaffe och tittar på alla som går förbi utanför!
Var exakt den nya ateljén ligger tänker jag att jag behåller för mig själv en stund till. Jag har faktiskt, om jag ska vara ärlig, inte ens varit inne i den än!
Ska få en rundtur om några månader, så egentligen är allt det här bara drömmar i mitt huvud än så länge (förutom att jag VET att lokalen finns och att jag har paxat den, så att den är min är redan klart men jag kanske hatar den när jag väl går in. Det vet man inte så noga)
Den ateljén jag har nu är en drömateljé på många sätt. Den är så stor, högt i tak och jättemycket vackert ljusinsläpp.
Men den är inte min.
Jag får inte bestämma själv och jag får inte vara helt ifred när jag vill och det är, trots att jag tycker väldigt mycket om de jag delar den med, en stor nackdel.
Jag behöver få tänka fritt, flyga fritt, drömma fritt och skapa fritt.
Utan att förhålla mig till någon annan än mig själv.
Det får jag nu.

0 Kommentarer